Jumaat, April 15, 2011

7 perkara yang tidak patut dilakukan selepas makan...



benda ni korang perlu elakkan kalo lepas makan...
sila baca dengan teliti dan penuh kusyuk ye...
sesapa yang biasa lakukan tu...
sila berhenti dengan kadar segera...


1. merokok
kajian menunjukkan merokok sebatang rokok selepas makan bersamaan dengan merokok 10 batang rokok... erk ??? cepat sikit dapat kanser...


2. makan buah...
memang orang cakap makan buah tue bagus untuk kesihatan... tapi tidak kalo korang makan lepas makan sebab perut akan buncit dengan air... seelok-eloknya makan buah sejam sebelum makan atau pon 1 ke 2 jam selepas makan... sama macam minum air... bagus untuk minum 1 jam sebelum makan sebab ia bole mambantu korang untuk tidak makan berlebihan...


3. minum teh...
sebab daun teh mengandungi kandungan asid yang tinggi...menyebabkan kandungan protein dalam makanan yang dimakan menjadi susah untuk dihadam... abesla teh tak laku lepas nie...


4. longgarkan talipinggang...
ni macam dah jadi habit En Abang yang berperut comel dan yang pakai talipinggang bawah perut... melonggarkan tali pinggang akan memudahkan makanan menyumbatkan usus korang dan berpintal... bahaya woo...


5. jangan mandi...
akan meningkatkan aliran darah yang mengalir ke tangan, kaki dan tubuh badan korang...jadi, jumlah darah di sekeliling perut akan berkurangan... ini bole melemahkan sistem penghadaman dalam perut korang...


6. jangan berjalan...
orang selalu cakap yang lepas makan elok untuk berjalan 100 langkah dan korang akan hidup sampai umur 99 tahun... salah sama sekali ye... berjalan lepas makan akan menyebakan sistem penghadaman korang gagal untuk menyera kandungan nutrien dalam makanan yang korang makan tadi...


7. tidur selepas makan...
ni semua orang selalu wat lepas makan... mesti rasa macam nak tedo je kan ??? makanan yang kita amek tue tak dapat dihadam dengan sepenuhnya... ini akan mengakibatkan gastrik dan jangkitan dalam usus korang...


p/s : baru ku tahu...


;']

37 comments:

storyfromme berkata... [Reply]

la...baru je minum tea lepas makan tadi.takpe2 lepas ni tak buat da :)

solo molo berkata... [Reply]

> storyfromme : erkk... takpe, lepas nie jangan buat...

NUR AYNIE berkata... [Reply]

nice entry~~

solo molo berkata... [Reply]

> NUR AYNIE : tenkiu...

[k]o{q}i[n] berkata... [Reply]

owh...

afiqazizan berkata... [Reply]

nice entry..sebelum ni selalu gak aku makan buah lepas makan..skunk da xde..haha.

SiS NaD berkata... [Reply]

LePaS MaKaN BGuS Lau TiDo.... (^_____^)V

nano berkata... [Reply]

yg patut dielakkn tu la yg nano sllu wat,,,adoyaiiii,,owh,,tp sy bukn perokok,,,,heheh

nelly berkata... [Reply]

lepas makan je , mesti on9 ..
=p

Miss Eiza berkata... [Reply]

ngeee...mcm smua tu habit lepas makan plak..kecuali merokok tu je..Haha...

YAYA AZURA berkata... [Reply]

baru tau lepas makan tak leh minum air teh..

Fizalinolie berkata... [Reply]

Yang part tidur selepas makan tu ada gak buat kalau dah penat sangat terutamanya selepas makan malam. Huhu.

solo molo berkata... [Reply]

> afiqazizan : samalah...dulu kalo lepas makan, mesti cati buah... skrg dah tukar...

solo molo berkata... [Reply]

> SiS NaD : nanti kalo perot munchet pon best woo...

solo molo berkata... [Reply]

> nano : owh...selalu wat ek...

solo molo berkata... [Reply]

> nelly : yang tue takpe...

solo molo berkata... [Reply]

> Miss Eiza : samalah macam nano...

solo molo berkata... [Reply]

> YAYA AZURA : ye ye...

solo molo berkata... [Reply]

> Fizalinolie : yang tue memang selalu buat kot...lagi-lagi kalo cuti...

aNis sHazLiN berkata... [Reply]

alamak! baru td buat tido pas makan kemain x hengat dunia..! penat sgt2...abes ar buncit pasni...*pengsan*

Wahida Nasution Thakhrim berkata... [Reply]

aiyoo.. mata AcHiKz cepat aje mengantuk lepas makan..

KyêrulL berkata... [Reply]

nice info thanks ^.^ HAHAHA tadi aku ada terbaca jugak.. hari nie aku nmpk 3 blogger buat entry pasal niE.. tapi benda baik kan.. xkesah berkongsi :D

fyna berkata... [Reply]

ooooowwwwwhhhhhh...
br taw..
hehehe...

Ozi Mohameen berkata... [Reply]

mandi lpas mkn slalu wat lar .. hahah , tp mmg betoi pon fakta tu :)

Novelgurl berkata... [Reply]

erk,,sllu ter'buat lak > <

Firdaus Shah berkata... [Reply]

ooo...bru aku tau...trime ksih ye psl info ni

NuNu BeBeH berkata... [Reply]

thanks 4 da info bro!!

qucachahir berkata... [Reply]

berguna info nie solo molo.. ;)
kalau duduk jew pas makan oke tak???

solo molo berkata... [Reply]

> aNis sHazLiN : yang tue semua orang tak bole lari kot...

solo molo berkata... [Reply]

> Wahida Nasution Thakhrim : samalah ngan kita Achik...

solo molo berkata... [Reply]

> KyêrulL : sharing is caring...

solo molo berkata... [Reply]

> fyna : amalkan tau....

solo molo berkata... [Reply]

> Ozi Mohameen : sebab dulu ada yang cakap tak baek makan lepas mandi cuma tak tahu apa akibatnya...

solo molo berkata... [Reply]

> Novelgurl : erk....

solo molo berkata... [Reply]

> Firdaus Shah : welkem br0...

solo molo berkata... [Reply]

> NuNu BeBeH : welkem welkem...

solo molo berkata... [Reply]

> qucachahir : rasa yang tue ok... tapi kalo makan kat restoran atau kedai mana bole dok lelama kan ???