Rabu, Jun 08, 2011

katakan YA pada sarapan pagi...



selalunya bila sarapan pagi, apa yang korang selalu makan ??? nasi lemak ??? roti canai banjir ??? roti bakar ??? teh tarik ??? kopi ??? baik korang ngaku cepat... tapi kebanyakan orang lagi suka makan nasi lemak kemudian menghirup teh tarik... nak buat macamane kan ??? dah tekak pon tekak Malaysia... hahaha...

aku ni kalo bab sarapan pagi, memang jaranglah... dalam sebulan tu bole kira bape kali je aku amek sarapan... mungkin sebab dari kecil dah terbiasa tak sarapan... lagipon perot ni sensitif sikit... misal kata kalo pukol 8 pagi aku sarapan, setengah jam atau sejam lepas tu mesti kena buang hajat... tu yang leceh tu... padahal alasan je...

tapi sekarang ni, tiap-tiap pagi mesti aku kena makan... kalo dulu perot bole tahan sampai kol 12 tengahari atau kol1 petang tanpa sarapan... sekarang kalo pukul 10 pagi tak sarapan je, perot dah masuk angin... bahaya wooo...

katakan YA pada sarapan pagi...
________________________

kepentingan sarapan pagi :

1. sarapan dapat memenuhi nutrisi yang diperlukan...

2. sarapan boleh menurunkan berat badan...

3. sarapan tingkatkan kemampuan otak...

4. perlindungan terhadap sakit jantung...
________________________

tips sarapan sihat :

1. sarapan sebaiknya mengandungi sekurang-kurangnya 5 gram serat, satu hidangan kalsium (brsamaan segelas susu atau yogurt) plus protein dan lemak... elakkan pengambilan gula hingga 6 gram (satu sudu bersamaan 4 gram).

2. jika tak ada waktu sarapan di rumah, anda boleh membawa roti dan susu untuk dinikmati semasa perjalanan atau pun setelah sampai di tempat kerja...

3. telur dadar bahan makanan yang relatif praktis dan mudah disajikan. Kandungan nutrisi dalam telur iaitu vitamin A, B2, B6, B12, zat besi, kalium, kalsium, dan zat lain, sangat diperlukan tubuh kita...

4. untuk mempelbagaikan sarapan, kita boleh mengambil buah kesukaan untuk keperluan vitamin bagi tubuh... jika ada waktu di malam hari, blenderlah buah dicampur yogurt atau susu dan simpanlah di peti ais untuk diambil pagi harinya...

5. bila anda selalu tidak merasa lapar saat pagi hari, hentikan makan setelah pukul 8 malam Linkhari... dan pagi besok, anda akan berasa lapar bila bangun pagi...


p/s : baru lepas bersarapan oat berstrawberry... korang ???

28 comments:

mas saari berkata... [Reply]

biskut kering cicah air teh panas! terangkat...

rara pinkmafia berkata... [Reply]

rara makan bubur nasi n paru.heeee.sedap.

solomolo berkata... [Reply]

@mas saari febret sy > biskut lemak cicah milo ais kaw... terangkat...

solomolo berkata... [Reply]

@rara pinkmafia bubur nasi ??? sedap tu...

EnY YuSniZaR berkata... [Reply]

ha betul! makan berat waktu pagi dan lucnh.. baru waktu petang dan malam kenyang... baru boleh kurus :D

b a m b a m ' s berkata... [Reply]

minum nescafe jek bekpes hari nie.. huhuuhuhu

ariana's berkata... [Reply]

Anak beranak suka breakfast berat..nasi lemak, nasi minyak..huhu..sib baik x gemuk:)

solomolo berkata... [Reply]

@EnY YuSniZaR betul tu...

solomolo berkata... [Reply]

@b a m b a m ' s diet kah ???

solomolo berkata... [Reply]

@ariana's takpe kak... hujung minggu ajak dorang g taman...

mizzkechique berkata... [Reply]

saya suka sarapan.. hari-hari saya sarapan...kecuali kalau puasa.. hehehe...
klu xbekpes, rasa mengigil bdn..haha

solomolo berkata... [Reply]

@mizzkechique dulu bole tahan kalo tak bekfes... skrg ni tak lagi...

mA!sAra berkata... [Reply]

btl3..

solomolo berkata... [Reply]

@mA!sAra morning Mai...

Umar Faruq berkata... [Reply]

oat berstrawberry?? sedap tuhh.. hoho..

bagus tips nie.. aku baru taw sarapan leh turunkn berat bdn..

Sunah Mohammad berkata... [Reply]

akak bekpes kek batek nesloo tadi... :p

sarapan memang penting, untuk otak.. so, pagi2 memang kene sarapan banyak.. orang kata, breakfast like a king, lunch like a prince, and dinner like a pauper...

アヌム ちゃん berkata... [Reply]

selaalu termiss sarapan pagi..huhu

Asyieq-iN Rkey berkata... [Reply]

xleh sarapan..saket perut nnt..aiyohh

Nur Hawa Mohd Zin berkata... [Reply]

percaya tak awe tak sarapan pagi...huhu..kalu kerja dulu...hari2 sarap..tapi dah duk umah ni payah

afiqazizan berkata... [Reply]

makan roti bakar pagi tadi..sekarang ni dah kurang makan nasi lemak dan roti canai sebab nak jaga kesihatan..(:

siti kektus berkata... [Reply]

kena sarapan pagi sebab kena makan ubat, sobs!

solomolo berkata... [Reply]

@Umar Faruq oat + strawberry je...

solomolo berkata... [Reply]

@Sunah Mohammad wah... pepagi dah makan kek ni...

solomolo berkata... [Reply]

@アヌム ちゃん jangan nak termiss lagi ye...

solomolo berkata... [Reply]

@Asyieq-iN Rkey memula pon macam tu gak... skrg ni dah ok...

solomolo berkata... [Reply]

@Nur Hawa Mohd Zin ala, wat sarapan sendiri je kat umah tue...

solomolo berkata... [Reply]

@afiqazizan badan kurus takpe bro...

solomolo berkata... [Reply]

@siti kektus takpe... untuk kesihatan jugak kan...