Selasa, Mei 10, 2011

menaip gunakan akal, bukannya gunakan hati


ada yang cakap "diam itu lebih baik"... ada betol dan ada salahnya... takkanla bila orang buli atau perlekehkan korang, korang nak diam jugak kot ??? melainkan korang memang suka diperlakukan sebegitu rupa... ada ke yang macam tu ??? skema pulak ayat ni... tapi kalo dah banyak sangat merepek tu, lebih baik diam je ye...

ramai yang seringkali menggambarkan sesuatu pendapat yang sebenarnya itu bukanlah pendapat sebenarnya... lebih baik diam sahaja daripada menggambarkan sesuatu pendapat yang tidak berdasarkan pada fakta... bak kata segmen HOTfm yang femes dulu > FAKTA atau AUTA...

bila berblogging ni, kena peka dan tengok dunia sekeliling... jangan sesedap jari jemari je bila korang menaip... menaip gunakan akal, bukannya gunakan hati... bak kata orang "ikut hati mati, ikut rasa binasa"... pastikan entri yang korang siarkan itu tidak menyinggung mana-mana pihak... biarlah entri tu menyenangkan hati semua pihak... bila semua orang dah suka, haruslah blog korang pon dorang suka sekali... jadi, sapa yang untung ??? macam INI dan INI, semua orang suka... ini kalo dah lebih 44 orang dok mengata + mengumpat + mengejikan ko, apa kes ???


gambar dari google.com


" saya seringkali menyesali saat-saat saya berbicara, bukan ketika saya diam "...


p/s : sekadar renungan bersama... bukan merujuk kepada mana-mana pihak... tapi memang panas kan !!!~


28 comments:

mama comel berkata... [Reply]

sangat panas!!
hehehe..saya rasa saya tau abg maksudkan sape..hehehe..

en solo berkata... [Reply]

> mama comel : sape 3x... cecite sket...

mama comel berkata... [Reply]

hahaha..tamo2...:P

Aku Ibu Muda berkata... [Reply]

tp AIM menaip gunakan jari...kih kih kih....

bersama kak Es berkata... [Reply]

Kak Es pun taip guna jari yang kat tangan tu since kaki tak larat naik atas meja ekeke

b a m b a m ' s berkata... [Reply]

kekadag tulis pon kena pakai hati jugak solo.. hati bersih, suci dan ikhlas jek lar..kekekeke..

hati kotor xyah ek.. :D

nanibahaudin berkata... [Reply]

eh? apakah?
kesinambungan dari kesah itu..?
tapi kenapa la aku selalu ketinggalan bas.. teringin sgt nk tau sape kah gerangannya itu..
hukhuk..

en solo berkata... [Reply]

> mama comel : abaikan saja orang itu...

en solo berkata... [Reply]

> Aku Ibu Muda : amboi Ibu Muda ni... memangla menaip gunakan jari kak oi...

en solo berkata... [Reply]

> kak Es : nie lagi sorang... grrr...

en solo berkata... [Reply]

> b a m b a m ' s : betul tapi kena dahulukan akal...

en solo berkata... [Reply]

> nanibahaudin : tue kena cari sendiri...

mad khaz berkata... [Reply]

budak pompuan itu kah?

en solo berkata... [Reply]

> mad khaz : tak ditujukan kat mana-mana pihak... sekadar rengungan bersama...

risa berkata... [Reply]

alamak dear...
ai pon guna hati je menulis..ikhlas dan jujur..kalau ada yg terasa tu tak salah untk berbincang...sebab tu akak suke sentuh peribadi sendiri tak suke sentuh pasal org lain..hehehe

AizA berkata... [Reply]

yer betul.. mcm aiza... bila berBW.. sy lebih suka jadi silent reader.. kerana.. kata2 kita mungkin akan disalah anggap oleh pihak tertentu.. manusia ni bukan apa.. cakap org boleh... bila kena batg idong sendiri.. mula lah berangin.. ermmm... manusia2...

Umar Faruq berkata... [Reply]

betol ! bijak2..

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ berkata... [Reply]

betul tu dik solo..jgn letakkan emosi kita bersama..
emosi yg bgs x pe..
tp kalau emosi yg boleh buat org lain benci..apa kes kan ;)

guna kewarasan akal yg di beri..

en solo berkata... [Reply]

> risa : menulis memang kena ikhlas dan jujur...

en solo berkata... [Reply]

> AizA : manusia memang macam tu... cepat melentik kalo kena kat batang idung sendiri...

en solo berkata... [Reply]

> Umar Faruq : hahaha...

en solo berkata... [Reply]

> ♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ : kena ingat... kita hidup bukan untuk dibenci, tapi disayangi...

fifymeow berkata... [Reply]

tahniah :)

en solo berkata... [Reply]

> fifymeow : errr... salah entry kot... anyway, tQ...

efa berkata... [Reply]

menulis mmg perlu ikhlas dan jujur jgn ikut emosi ekeke

Farhan Zulhusmi berkata... [Reply]

emmm...
betul gak...kadang2 tu kan...kata2 mereka di blog maen lepas je....
mencarut sana...mencarut sini...
ada yang menegur tapi xikut cara yang nabi Muhammad s.a.w ajar...kan...emmm...

en solo berkata... [Reply]

> efa : betul... jangan terlalu emosi....

en solo berkata... [Reply]

> Farhan Zulhusmi : nak menegur pon ada adab dia...