Isnin, April 04, 2011

sahabat sejati [2]




[1] berikan yang terbaek untuk sahabat...
jangan nak berkira ngan sahabat... fikirkan apa yang korang bole beri bukan apa yang korang patut terima...


[2] saling beri sokongan...
sentiasa beri kata-kata semangat dan dorongan... sokonglah sahabat dalam apa jua keadaan atau perkara selagi tidak bertentangan dengan agama... jangan dok asyik fikir macamane nak jatuhkan dia...


[3] bersedia untuk memaafkan...
"aku takkan maafkan ko sampai bila-bila"...perlu ker macam tue ??? jangan biarkan luka berdarah berkembang menjadi kepahitan sehingga menghancurkan persahabatan...


[4] saat sahabat melakukan kesilapan...
semua orang melakukan kesilapan dan sahabat korang pon macam tue... jangan bile dia dah buat salah, korang wat dunno jer... lantak ko lah kan, ko yang buat silap... bukan aku... sangat tak baek...


[5] tepati janji...
jangan pandai berjanji tapi diingkari... manis mulut menabur janji-janji tapi hakikatnya, nan ado...


[6] jangan mengokong sahabat...
yang nie paling femes... bile dah bersahabat ngan korang, korang siap bagi amaran yang sahabat korang tue tak bole nak berkawan dengan si polan ataupun si minah tue...


[7] susah dan senang bersama...
yang nie palign penting... bak lagu Casey "susah dan senang kita bersama, rentasi rintangan yang ada"... bukannya bersahabat masa senang je... masa susah, korang tinggalkan sahabat tue terkontang kanting sesorang...


[8] menerima sahabat seadanya...
nak sahabat yang cantik, yang hensem, yang berduit jer... yang hodoh dan tak punya harta korang abaikan... jangan kerana kekurangannya, korang putus sahabat...


[9] menjaga rahsia...
bile sahabat minta korang simpan sesuatu rahsia, maka simpanlah... jangan nak sebok menghebohkan rahsia sahabat itu satu pejebat atau satu taman... tidak baek mengaibkan sahabat... bayangkan kalo perkara yang sama terjadi pada korang... sakit hati tak ???


[10] berbeza pendapat...
jangan asyik-asyik nak ikut cakap atau pendapat korang jer... sahabat yang baek akan duduk berbincang dan mencari pendapat yang terbaek... tolak ansur itu penting...



p/s : memiliki seorang sahabat sejati lebih berharga dari memiliki seribu teman yang mementingkan diri sendiri...



;']

7 comments:

pwincess Lov3y dOv3y berkata... [Reply]

yap sahabat mmg penting...sayang sahabat..:)

Fizalinolie berkata... [Reply]

Betul tu. Saya setuju ngan awak. Tiada yang lebih indah dlm persahabatan melainkan memiliki sahabat sejati. Untuk memilikinya kita harus menerima dgn seadanya siapa sahabat kita, saling melengkapi dan ikhlas dlm persahabatan. Baru ada ummmpphh! Hehehe.

Mizz Karen berkata... [Reply]

persahabatan amat penting..kita perlu menjadi seorang sahabat yang baik dulu...sebelum mengharapkan persahabatan yang ikhlas dari orang lain...kan kan

Azza Firza berkata... [Reply]

:D sahabat dunia akhirat, visit u back here ! :)

cik pulau berkata... [Reply]

sahabat sejati sukar dicari.. tapi tak mustahil untuk memilikinnya..
i love all my frens..^^,

lalink7 berkata... [Reply]

betul tue..sahabat sejati susah nak cr zmn skrang niee..byk yg sahabat di kala senang je..di kala susah xde..

gedek! berkata... [Reply]

Nombor 10 tu yg orang selalu pandang remeh!